۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۱۸۷۴۶
آیت الله بطحایی در گفت وگو با رسا:

آمریکا اهلیت و قابلیت مذاکره ندارد | مسؤولان اشتباه گذشته را تکرار نکنند

آمریکا اهلیت و قابلیت مذاکره ندارد | مسؤولان اشتباه گذشته را تکرار نکنند
نماینده خبرگان با بیان اینکه آمریکا قابلیت گفت وگو و مذاکره را ندارد، گفت: کسی که بخواهد تجربیات تلخ گذشته را بار دیگر تجربه کند، بدون شک با پشیمانی مواجه خواهد شد..

آیت الله سید هاشم بطحایی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، به مسأله تکرار راهبرد اشتباه مذاکره و اعتماد به غرب اشاره کرد و با بیان حدیث «من جرب المجرب حلت له الندامه» گفت: کسی که بخواهد تجربیات تلخ گذشته را بار دیگر تجربه کند، بدون شک با پشیمانی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات، «مؤمن دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود»، اظهار داشت: هنگامی که یک شخص با ارتکاب یک عمل با شکست مواجه می شود، نباید بار دیگر آن اقدام خود را انجام دهد.

آیت الله بطحایی اقدامات مثبت دولتمردان را مورد توجه قرار داد و ضمن تقدیر از مسؤولان دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرد: مسؤولان وزارت امور خارجه در چند سال اخیر با طرف های جاهل آمریکایی بارها پای صحبت نشستند و همه جهان می دانند که ایران ذره ای از تعهدات خود تخطی نکرده است؛ حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها مسأله پایبندی ایران به برجام را مورد تأیید قرار داده بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آمریکا به هیچ وجه قابلیت مذاکره را ندارد، افزود: تا زمانی که سردمداران کنونی کاخ سفید بر آمریکا حکمرانی کنند، در هیچ صورتی نمی توانیم به آنها اعتماد کنیم؛ اگر یک زمان در آمریکا افراد عاقل، با شخصیت و متعهد روی کار آمدند، آنگاه شاید بتوان با این کشور به صحبت و مذاکره مشغول شد.

وی با اشاره به اینکه همانطور که آقای روحانی گفت، مذاکره با آمریکا دیوانگی است، تأکید کرد: آمریکا قابلیت گفت وگو و مذاکره را ندارد؛ سردمداران کاخ سفید نه تنها با ایران بلکه با سایر کشورها همچون کره شمالی نیز با صداقت برخورد نمی کند.

آیت الله بطحایی ترامپ را شخصیتی «بازیگر» و «دلقک» دانست و ابراز داشت: ترامپ با ابلهی و دیوانگی خود ماهیت اصلی آمریکا را به جهانیان نشان  داد و امروز همه می دانند که آمریکا یک ببر توخالی بیش نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اعتماد به اروپا و سایر کشورهای غربی نیز در شرایط کنونی درست نیست، ادامه داد: رییس جمهور فرانسه علیرغم کشمکش های داخلی که برای کشورش پیش آمده و توانایی حل کردن آنها را ندارد، می خواهد نقش میانجی میان ایران و آمریکا را بازی کند؛ از قدیم الایام می گفتند «شخصی را در روستا راه نمی دادند، سراغ خانه کدخدا را می گرفت»؛ رییس جمهور فرانسه بهتر است برود و مشکلات کشور خودش را حل کند.

وی غربی ها را دارای «مغز الکلیسم» توصیف کرد و با بیان اینکه مغز الکلیسم فاقد اراده است، گفت: به اعتقاد بنده بدعهدی های غربی ها ناشی از همین مسأله است، زیرا نمی توانند به صورت با ثبات و با اراده یک تصمیم جدی اتخاذ کنند.

آیت الله بطحایی با تأکید بر اینکه «برجام» ماهیت آمریکا و اروپا را به همگان نشان داد، عنوان کرد: ما با کسی سر جنگ نداریم، اما با عهدشکنان و بد قولان هم کلام نخواهیم شد؛ تا زمانی که بافت کنونی در کاخ سفید حضور دارد، نمی توان با آمریکا مذاکره کرد؛ اروپاییان نیز تنها در صورتی قابل مذاکره است که تعهد عملی خود به برجام را به صورت واضح نمایان کرده و 11 تعهد خود را به منصه اجرا در آورد./841/ت302/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات